Szakreferensi méltatás / óvodapedagógiai pdf

Összegezte:

Nagy Jenőné, az Óvodapedagógusok Országos Tanácsának elnöke, főiskolai adjunktus, az „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” alternatív program elnöke, szerzője.

A „MANDULA, a MANÓ” című gyermekelőadás bemutatóját óvodapedagógusként, több évtizedes módszertani fejlesztőként, vagyis elsődlegesen szakmai tapasztalataim tükrében néztem végig.

Tekintettel arra, hogy a kisgyermekek számára bemutatott előadások minőségében kiemelten lényegesek a nevelés-módszertani, szemléletformáló megközelítések, így ezek mentén fogalmazódtak meg bennem az alábbi értékpontok:
- a darab mondanivalójának alapjai, vagyis a
környezettudatosság, a környezetetika, az erkölcsi érzelemfejlesztés fontossága és mibenléte lényeges irányok, amelyeket párhuzamosan és egymásba fonva vezet végig a mese.
- ezen alaptémák
közérthetően kerülnek megfogalmazásra, amelyek úgy a mai kor sajátosságainak, miként az egyetemes, mindenkori életszeretet fontosságának is megfelelnek.
- a mese szövegtartalma, a színészek játéka, a kicsiket bevonó, megmozgató,
személyes interakciók csatornája, a népzene-alapú verses dalok akusztikus hangszerelése, vagyis a darab kommunikációs elemei, sorra megfelelnek a kisgyermekkorban élvezhető specifikumoknak.
- érzelmi hatásait tekintve: nem nélkülözi a humoros, szórakoztató részleteket, vidám helyzetkomikumokat, amiket szójátékokkal, érthető artikulációval, mondanivalót kísérő testbeszéddel, finomhangolású színészi mimikával, játékkal valósít meg.
- tanulságát tekintve optimális, hogy történeti ívében lehetőséget ad a kicsiknek a jó/rossz, helyes/helytelen fontosságának lényegére, így a gyerekek azonosulhatnak olyan igen/nem
személyes példákkal, amely mintákkal felismerhetik saját kis életükben előforduló „gondjaikat”, egyben, azok biztonságos oldásait is. Ezeket egyértelműen segíti a két szereplő maszkulin/feminin alakja is, akik a darab végére, harmonikus egységet alkotnak.
- problématisztázó elemei így,
kiindulási pontjai lehetnek a nevelők további „projektalapú” közösségi munkájának, lévén felvetései kortól, nemtől, társadalmi helyzettől függetlenül is érintik minden gyermek életét.
- látványát tekintve: színeiben, formáiban, kosztüm- és díszletelemeiben
képviseli a korosztályi alapigényeket, túlzsúfoltsággal nem tereli el a figyelmet a mondanivalóról, még a legkisebbekben sem kelt félelmet, tartalmilag sem hordoz ijesztő, drasztikus elemeket
- összességében:
mély pedagógiai verete van, amely alkalmas szociális-esztétikai fejlesztésre, egyben művészetterápiás hatású, lévén segíti a gyermeki lélekben megbújó belső feszültségek oldását, probléma-feldolgozása közérthető, lekövethető.

Szakmai szempontjaim szerint, a kisgyermekek mentális fejlesztését az élményalapú megélés segíti elsődlegesen, nem a direkt oktatás, így lényegesnek tartom az:

- AH! – esztétikai, érzeti-rácsodálkozó élményt, az
- AHA! – tudati, felismerő-azonosuló élményt, és a
- HAHA! – érzelmi, önfeledt-öröm élményt.

 

A „MANDULA, a MANÓ” című előadás eme három óvodapedagógiai alapnak megfelel, így szeretettel ajánlom megtekintését kicsinyeknek és nevelőknek egyaránt.